dr Agnieszka Flisek

Pełnione funkcje:
  • Pracownik Instytutu od 2003
  • Członek Rady Instytutu od 2008 do 2011 roku
  • Redaktor naczelna czasopisma naukowego “Itinerarios. Revista de Estudios Lingüísticos, Literarios, Históricos y Antropológicos” od 2006 roku
Specjalizacja naukowa: literaturoznawca
 
Przebieg kariery naukowej:
Absolwentka Iberystyki i Stosunków Międzynarodowych na Uniwersytecie Warszawskim. Odbyła studia doktoranckie w zakresie Teorii Literatury i Literatury Porównawczej na Uniwersytecie Autonomicznym w Barcelonie oraz na Wydziale Neofilologii UW. W 2003 roku uzyskała stopień doktora nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa (rozprawa doktorska poświęcona twórczości Juana José Saera pod kierunkiem prof. dr hab. Grażyny Grudzińskiej). Stypendystka Ministerstwa Kultury i Nauki Republiki Argentyny (1996-1997) oraz hiszpańskiej fundacji AECID (2000-2002).
 
Dziedziny i projekty badawcze:
  • współczesna proza argentyńska i latynoamerykańska
  • nowoczesność w literaturze latynoamerykańskiej
  • awangardy latynoamerykańskie
Wybrane publikacje
  • 2011: Dentro/fuera? Nuevas perspectivas sobre la identidad y la otredad en las literaturas hispánicas (coed. con Katarzyna Moszczyńska), Varsovia, Instituto de Estudios Ibéricos e Iberoamericanos, Museo de Historia del Movimiento Campesino Polaco.
  • 2010: América Latina: dos siglos de Independencia. Fracturas sociales, políticas y culturales. (Tomás Fernández García, Agnieszka Flisek, Grażyna Grudzińska, Urszula Ługowska, Rubén Darío Torres Kumbrían, ed). Varsovia, Instituto de Estudios Ibéricos e Iberoamericanos, Museo de Historia del Movimiento Campesino Polaco.
  • 2009: Duży słownik polsko-hiszpański, hiszpańsko-polski (współautorka). Warszawa, Langenscheidt.
  • 2009: W kręgu literatury i kultury iberyjskiej i iberoamerykańskiej. Migracja i transformacja dyskursów - dialog międzykulturowy (współred. z U. Aszyk, K. Kumor i Ł. Grützmacherem) Warszawa, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
  • 2009: Número especial de Itinerarios. Revista de Estudios Lingüísticos, Literarios, Históricos y Antropológicos (ISSN 1507-7241): „En homenaje a M.-Pierrette Malcuzynski“,  núm. 10 (coed. con K. Moszczyńska).
  • 2004: Literatura y responsabilidad (coed. con M.-Pierrette Małcużyńska), Varsovia, Instituto de Estudios Ibéricos e Iberoamericanos.
Artykuły:
  • 2021: La vida de lo no-vivido: la experiencia de la contemporaneidad en El viento que arrasa de Selva Almada. W: Genealogías afectivas en la literatura latinoamericana del s. XXI (Helena González Fernández, Aránzazu Calderón Puerta, Dominika Jarzombkowska, Katarzyna Moszczyńska Dürst, red.). Warszawa / Sewilla, Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich Uniwersytetu Warszawskiego / Padilla Libros Editores y Libreros: 225-240.
  • 2021: Wyimki z historii latynoamerykańskich awangard, w: Literatura latynoamerykańska na warsztacie współczesnych badaczy w Polsce i w Czechach (Danuta Mucha, red.). Piotrków Trybunalski, Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach: 75-148.
  • 2020: (we współautorstwie z Katarzyną Moszczyńską Dürst), Romance de la Negra Rubia de Gabriela Cabezón Cámara: entre la autobiografía tránsfuga y el autorretrato de un sujeto cínico. "Itinerarios. Revista de estudios lingüísticos, literarios, históricos y antropológicos", nr 32: 41-58. DOI: 10.7311/ITINERARIOS.32.2020.03. 
  • 2020: Powszechna historii nikczemności, czyli o tym, jak w powtórzeniu pojawia się różnica, w: Czynnik Borgesa (Wojciech Charchalis i Arkadiusz Żychliński, red.). Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM: 211-233
  • 2020: El cuerpo y la razón marxista en Jamás el fuego nunca de Diamela Eltit, w: Cuerpo y violencia. De la inermidad a la heterotopía (Alicia Montes y Cristina María Ares, red.). Buenos Aires – Los Angeles, Editorial Argus-a: 193-214.
  • 2019: "Representaciones y consumo del cuerpo femenino negro en la poesía negrista antillana".  Romanica Silesiana. 1 (15): 33–47. DOI: 10.31261/RS.2019.15.03.
  • 2018: "El diario de un cínico (en dos partes): Sebregondi se excede y Las hijas de Hegel de Osvaldo Lamborghini". W: Ironía y violencia en la cultura latinoamericana. Brigitte Adriaensen y Carlos van Tongeren (ed.). Pittsburgh, The International Institute of Latin American Literature: 329-348.
  • 2017 "Cinismo, ¡a las barricadas!" El niño proletario de Osvaldo Lamborghini". En: Cartografía del Limbo. Devenires literarios de La Habana a Buenos AiresEd. Ángeles Mateo del Pino y Nieves Pascual Soler. Madrid, Editorial Verbum: 287-305.
  • 2017 Ideologema de la modernidad en el discurso de las vanguardias cubanas. „Zagadnienia Rodzajów Literackich”. LX, z. 2.  2017: 81-98.
  • 2013: „Realizm w twórczości Maria Vargasa Llosy: styl i ideologia“, w: Mario Vargas Llosa – w kręgu twórczości (Magda Potok, Judyta Wachowska, red.), Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM, 2013: 13-42.
  • 2012: “Algunas consideraciones sobre el carácter cínico de la escritura de Osvaldo Lamborghini". Sociocriticism (Universidad de Granada), ISSN 0985 – 5939, vol. XXVI-1 i 2: 305-336.
  • 2012: “De la identidad-raíz única a la identidad-rizoma: propuestas poéticas de Nicolás Guillén y Édouard Glissant”, Itinerarios. Revista de Estudios Lingüísticos, Literarios, Históricos y Antropológicos (Uniwersytet Warszawski), ISSN 1507-7241, núm. 16: 47-64.
  • 2012: “Los usos de la fotografía en «Las babas del diablo» de Julio Cortázar y Blow-up de Michelangelo Antonioni”, en: Realidades heterogéneas. Reflexiones en torno a la literatura, lengua, historia y cultura ibéricas e iberoamericanas. Homenaje a la profesora Grażyna Grudzińska (ed. K. Kumor y E. Waluch de la Torre). Varsovia, Instituto de Estudios Ibéricos e Iberoamericanos, Museo de Historia del Movimiento Campesino Polaco: 73-86.
  • 2011: „El discreto encanto de lo irracional latinoamericano”, en: ¿Dentro/fuera? Nuevas perspectivas sobre la identidad y la otredad en las literaturas hispánicas (ed. A. Flisek y K. Moszczyńska), Varsovia, Instituto de Estudios Ibéricos e Iberoamericanos, Museo de Historia del Movimiento Campesino Polaco: 229-237.
  • 2010: „Elogio de la marginalidad en la escritura de algunos autores polacos y argentinos“, en: Las Memorias del XXXVII Congreso Internacional del Instituto Internacional de Literatura Iberoamericana, Facultad de Filosofía y Letras de la BUAP (CD Rom).
  • 2010: „Tadeys de Osvaldo Lamborghini y El uruguayo de Copi: ¿alegorías de la nación? ”, en: América Latina: dos siglos de Independencia. Fracturas sociales, políticas y culturales. (Tomás Fernández García, Agnieszka Flisek, Grażyna Grudzińska, Urszula Ługowska, Rubén Darío Torres Kumbrían, ed.). Varsovia, Instituto de Estudios Ibéricos e Iberoamericanos, Museo de Historia del Movimiento Campesino Polaco: 297-306.
  • 2010: „El emperador de Ryszard Kapuściński: la invención de un estilo”, en: Cuaderno de comunicación Ryszard Kapuscinski. No. 2 (red. José Luis González Esteban), Murcia, DM Librero Editor: 9-18.
  • 2009: „Literatura latynoamerykańska”, w: Dzieje kultury latynoamerykańskiej, red. Marcin Florian Gawrycki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa: 373-389.
  • 2009: „Osvaldo Lamborghini y Copi: caminos de la escritura por los que el yo abandona a sí mismo para salir al encuentro del otro“, Sociocriticism (Universidad de Granada), vol. XXIV, 1 y 2: 337-366.
  • 2009: „Pochwała pozycji marginalnej w twórczości wybranych autorów argentyńskich i polskich“, w: W kręgu literatury i kultury iberyjskiej i iberoamerykańskiej. Migracja i transformacja dyskursów - dialog międzykulturowy, red. U. Aszyk, K. Kumor, A. Flisek, Ł. Grützmacher, Warszawa, WUW: 57-75.
  • 2009: „El principio de incertidumbre en la representación de lo cotidiano en La grande de Juan José Saer“, en: Discurso sobre fronteras – fronteras del discurso: estudios del ámbito ibérico e iberoamericano, red. A. Gregori, B. Stawicka-Pirecka, M. Potok, A. Rosales i J. Wachowska, Łask, Oficyna Wydawnicza LEKSEM: 121-130.
  • 2007: “Los géneros confusos de Ricardo Piglia”, w: Actas del Congreso Internacional “Retos del hispanismo en la Europa Central y del Este” (Cracovia 14-15.X.2005), ed. Luis Francisco Cercos García, Carmelo Juan Molina Rivero, Alfonso de Caballos-Escalera Gila, Madrid, Palafox y Pezuela: 491-501.
  • 2007: “Los usos de la parodia en la pesquisa de Juan José Saer”, en: Reescritura e intertextualidad, ed. Urszula Aszyk Bangs. Varsovia, Instituto de Estudios Ibéricos e Iberoamericanos de la Universidad de Varsovia: 93-114.
  • 2007: Reseña: Pablo Brescia y Evelia Romano (coord.) El ojo en el caleidoscopio (2006), Itinerarios. Revista de Estudios Lingüísticos, Literarios, Históricos y Antropológicos (Warszawa), 6: 315-319.
  • 2007: “La Buenos Aires de Borges: construcción ideológica de un espacio urbano”, Acta Philologica (Warszawa), 33: 160-167.
  • 2007: “Lo que no se puede decir en «Verde y negro» de Juan José Saer”, w: II Jornadas de Literatura en español, red. Agnieszka Fisek y Aránzazu Calderón Puertas. Varsovia, Instituto de Estudios Ibéricos e Iberoamericanos de la Universidad de Varsovia: 37-44.
  • 2004: “Tribulaciones de la memoria en El entenado de Juan José Saer”, en: Literatura y responsabilidad, ed. M.-Pierrette Małcużyńska y Agnieszka Flisek, Varsovia, Instituto de Estudios Ibéricos e Iberoamericanos: 20-30.