dr Paulina Bojarska
dr Paulina Bojarska
Pełnione funkcje: adiunkt w Instytutucie Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich od 2019r.
- członkini Rady Wydziału
- Koordynatorka ds. mobilności programu Erasmus+
Specjalizacja naukowa: literaturoznawstwo i nauki o sztuce
Przebieg kariery naukowej i zawodowej: Absolwentka Katedry Iberystyki UW (2001). W latach 2007-2019 lektorka języka hiszpańskiego w Instytucie Ameryk i Europy UW, w Centrum Studiów Latynoamerykańskich CESLA (2007-2017), w Ośrodku Studiów Amerykańskich OSA (2017- 2019). Oprócz nauki hiszpańskiego na poziomie A1-B2 prowadziła konwersatoria „Tradycje muzyczne Ameryki Łacińskiej i Karaibów” i „Język hiszpański w Ameryce Łacińskiej”. Koordynatorka mobilności akademickiej w CESLA i OSA (2012-2019). W latach 2007– 2012 prowadziła kursy języka hiszpańskiego dla pracowników Ministerstwa Spraw Zagranicznych, przygotowujące do egzaminów resortowych (poziom A1-C1).
Tłumaczka tekstów literackich i naukowych. W roku 2018 ukończyła studia doktoranckie na Wydziale Neofilologii UW, w Instytucie Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich i uzyskała stopień doktora nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa, na podstawie dysertacji „Vidalitas i guajiras, pieśni wyjścia i powrotu. Dwa style pieśni flamenco wywodzące się z folkloru latynoamerykańskiego”, napisanej pod kierunkiem prof. dr hab. Grażyny Grudzińskiej.
Dziedziny i projekty badawcze:
- historia flamenco i innych gatunków muzycznych obszaru języka hiszpańskiego,
- kulturowe relacje transatlantyckie miedzy Hiszpanią, a Ameryką Łacińską,
- pieśni wyjścia i powrotu, ich związki z tradycyjną muzyką wiejską Regionu La Platy i Kuby, z literaturą Gauczów i criollismo,
- analiza tekstów muzycznych w kontekście kultury popularnej,
- poezja oralna
Kontakt: p.bojarska@uw.edu.pl
Prowadzone zajęcia:
- Nauka Języka Hiszpańskiego dla Celów Językoznawstwa I i II
- Język hiszpański w Ameryce Łacińskiej i na Karaibach: historia i różnorodność (konwersatorium)
- Tekst w wybranych gatunkach tradycyjnej muzyki latynoamerykańskiej. Analiza i interpretacja (konwersatorium)
- Praktyczna Nauka Języka Hiszpańskiego I i II
- Historia i tekst w tradycyjnej muzyce Hiszpanii i Ameryki Łacińskiej (seminarium licencjackie)
Strona w Usosweb: https://usosweb.uw.edu.pl/kontroler.php?_action=katalog2/osoby/pokazOsob...
Publikacje:
Monografie:
Vidalita flamenca, el cante nacido de una canción del folclore rioplatense, Seria: Biblioteka Iberyjska, Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich Uniwersytetu Warszawskiego, MHPRL, Warszawa, 2021, str. 498.
https://mhprl.pl/produkt/vidalita-flamenca-el-cante-nacido-de-una-cancio...
Artykuły w czasopismach i rozdziały w monografiach wieloautorskich:
"Muzyka Urugwaju. Ślady muzyki tubylców, rytmy afrourugwajskie, wpływy hiszpańskie", w: J. Gocłowska-Bolek (red.), Urugwaj. Polityka, gospodarka, społeczeństwo, kultura, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa, 2021, str. 251-277.
„Cuando lo religioso se vuelve político. El candombe uruguayo en las encrucijadas de la historia”, w: K.Krzywicka, R. Siuda-Ambroziak (red.), Política y religión en América Latina, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, 2017, str. 273-292.
„Murga i candombe - karnawałowe tradycje muzyczne Urugwaju”, w: Ameryka Łacińska Nr 3/93, Centrum Studiów Latynoamerykańskich UW, Warszawa, 2016, str. 28-49.
“Cantes de ida y vuelta. Un ejemplo de aportaciones culturales transatlánticas y de la fascinación por lo latinoamericano en la Andalucía de las primeras décadas del s. XX”, w: Iberoamericana Quinqueecclesiensis, Centro Iberoamericano, Universidad de Budapest – Universidad de Pecs, 2016, str. 241-256.
„Pieśni flamenco jako niematerialne dziedzictwo Andaluzji”, w: Dziedzictwo kulturowe – wartości, ochrona, popularyzacja, Samanta Kowalska (red.), Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Pedagogiczno-Artystyczny, Poznań – Kalisz 2015, str. 328-343.
„Vidalita – un cante flamenco nacido de la canción criolla”, w: Pensamiento cultural del CESLA, Wyd. CESLA UW, Warszawa 2014, str. 49-98.
„Jeden tekst, różne emocje. Ekspresja rozpaczy i radości w czterech stylach flamenco”, [w:] Świat zmysłów. O znaczeniu zmysłów w kulturze, red. Sylwia Góra, Justyna Kulczycka, Akademia Ignatianum, Kraków, 2014, str. 181-190.