dr Kamil Seruga

Pełnione funkcjeSeruga-zdjecie.jpeg

  • Wiceprzewodniczący Rady Dydaktycznej dla kier. Iberystyka i in. w kadencji 2021-2024
  • Członek Komisji Rekrutacyjnej Wydziału Neofilologii 2020/2021
  • Opiekun I roku niestacjonarnych studiów Hispanistyka stosowana (od 2019)
  • Sekretarz obrad Rady Naukowej ISIiI 2016-2019
  • Członek Wydziałowej Komisji ds. Jakości Kształcenia 2016-2020.
  • Przedstawiciel doktorantów Instytutu w Radzie Naukowej ISIiI 2016-2017.
  • Członek Komisji Rekrutacyjnej ISIiI 2016/2017 oraz 2017/2018.

Specjalizacja naukowa: literaturoznawstwo, teatrologia

Przebieg kariery naukowej: Absolwent Instytutu Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich, obronił pracę magisterską (2014) poświęconą reinterpretacji mitu Don Juana u XX-wiecznego dramaturga, Jacinta Graua pod kierunkiem prof. dr hab. Urszuli Aszyk. Ukończył studia III stopnia na Wydziale Neofilologii Uniwersytetu Warszawskiego i napisał i obronił dysertację doktorską (2019) pod kierunkiem prof. dr hab. Urszuli Aszyk a zatytułowaną Los autores galardonados con el Premio Marqués de Bradomín ante la relación texto-representación: los intentos de trazar nuevas direcciones de la dramaturgia española (1985-2012) ("Autorzy nagrodzeni nagrodą 'Markiz de Bradomín' wobec relacji tekst - przedstawienie: próby wyznaczenia nowych kierunków w dramaturgii hiszpańskiej (1985-2012)"), w której zajął się aktualnymi tendencjami w dramacie i teatrze hiszpańskim (koniec XX oraz XXI wiek), analizując twórczość tzw. „Pokolenia Bradomín”.

Jest autorem artykułów dot. hiszpańskiej dramaturgii najnowszej, jak także hiszpańskiego dramatu Srebrnego Wieku (pocz. XX wieku). Współredagował również dwie monografie wieloautorskie: o zjawisku metateatralności [Teatro como espejo del teatro (2017)] oraz przestrzeniach miejskich [Representaciones de la ciudad en el teatro español (siglos XX y XXI) (2020)] we współczesnym teatrze hiszpańskim. 

Uczestniczył zarówno w krajowych jak i zagranicznych kongresach naukowych m.in. w Hiszpanii, Argentynie i na Kubie. Współorganizator międzynarodowych konferencji, m.in. III i IV Międzynarodowego Sympozjum teatrologicznego w ramach cyklu „Teatro como objeto de estudios” (odpowiednio, 7-8 kwietnia 2017 oraz 31 maja-1 czerwca 2019 roku), oraz Kongresu „Memoria encarnada. Emociones, cuerpos y migraciones en la producción cultural hispánica del siglo XXI” (1-3 czerwca 2017 roku). 

Zainteresowania i projekty badawcze:

  • Teatr a nowe media i nowe technologie,
  • Najnowsza dramaturgia hiszpańska,
  • Teoria teatru i dramatu, teoria literatury.

Kontakt: k.seruga@uw.edu.pl

Prowadzone zajęcia: https://usosweb.uw.edu.pl/kontroler.php?_action=katalog2/osoby/pokazOsobe&os_id=174351

Granty i projekty:

2021: MINIATURA 5 „(Post?)migracja we współczesnej dramaturgii hiszpańskiej (2000-2020) - staż naukowy na Uniwersytecie w Granadzie.

Wybrane publikacje:

Artykuły w czasopismach, rozdziały w monografiach wieloautorskich

  • 2022: "Codificación polifónica de la lucha social en la literatura polaca contemporánea: Blanco nieve, rojo Rusia de Dorota Masłowska. Cuarenta Naipes. 6: 60-80 (en colaboración con Marcin Kołakowski).
  • 2022: Una infancia sin futuro: el personaje del menor migrante en el teatro español actual, Monteagudo. Revista de Literatura Española, Hispanoamericana y Teoría de la Literatura. 27: 223-238 (en colaboración con Karolina Kumor).
  • 2020: Migración, maternidad y denuncia: un nuevo campo de batalla en la dramaturgia española de mujer. Anagnórisis. Revista de investigación teatral. 22: 178-200 (en colaboración con Karolina Kumor).
  • 2018: Internet dramatizado y teatralizado: «Grooming», de Paco Bezerra. Itinerarios. 27: 61-76.
  • 2017: Una representación vanguardista de la muerte de Don Juan («El burlador que no se burla» de Jacinto Grau), w: El texto dramático y las artes visuales: el teatro español del Siglo de Oro y sus herederos en los siglos XX y XXI, U. Aszyk, J.M. Escudero Baztán, M. Piłat-Zuzankiewicz (eds.), New York, IDEA/IGAS, pp. 285-293.
  • 2017: Metateatralidad del drama español contemporáneo: «Viento en las velas» de Llàtzer García, w: Teatro como espejo del teatro, U. Aszyk, J. Romera Castillo, K. Kumor, K. Seruga (eds.), Madrid, Verbum, pp. 187-198.
  • 2016: Una secuela de la transición: la generación X en «Historias del Kronen» de José Ángel Mañas, w: Sociocritcism, XXXI-2, pp. 175-201.
  • 2016: La violencia y libertad. La rebelión de los fantoches en «El señor de Pigmalión», en: La violencia encarnada: Representaciones en teatro y cine en el dominio hispánico, O. Buczek, M. Falska (eds.), Sevilla, UMCS/Padilla Libros, pp. 33-43.

Artykuły recenzyjne:

  • 2020: Urszula Aszyk. Fuera de contexto. Obras dramáticas, motivos y mitos españoles en el teatro polaco (reseña). Signa. Revista de la Asociación Española de Semiótica. 29: 923-926.
  • 2018: José-Luis García Barrientos (dir.). Análisis de la dramaturgia colombiana actual (reseña). Itinerarios. 27: 301-304.

Redakcja monografii wieloautorskich:

  • 2020: Representaciones de la ciudad en el teatro español (siglos XX y XXI), J. Enrique Duarte, Kamil Seruga (eds.), New York, IDEA, pp. 140.
  • 2017: Teatro como espejo del teatro, Urszula Aszyk, José Romera Castillo, Karolina Kumor, Kamil Seruga (eds.), Madrid, Verbum, pp. 290.

Współorganizacja kongresów międzynarodowych:

Współpraca z czasopismami naukowymi

- recenzent artykułów naukowych dla czasopism takich jak Kamchatka. Revista de análisis culturalBulletin of Hispanic Studies.