„INTELEKTUALIŚCI AFRYKAŃSCY WOBEC DOŚWIADCZENIA DYKTATUR”
Polskie Towarzystwo Afrykanistyczne
Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich UW
Instytut Filologii Romańskiej UAM
Katedra Języków i Kultur Afryki UW
Staromiejski Dom Kultury
oraz Wydawnictwo ASPRA-JR
mają przyjemność zaprosić na wieczór promocyjny książki
Intelektualiści afrykańscy wobec doświadczenia dyktatur
(red. naukowa: W. Charchalis, R. Díaz-Szmidt, M. Krawczuk, M. Szupejko; wstęp D. Ndongo Bidyogo)
Wieczór promocyjny odbędzie się 10 grudnia (poniedziałek) o godz. 18.00 w Staromiejskim Domu Kultury (Rynek Starego Miasta 2 w Warszawie).
Prawie sześćdziesiąt lat po uzyskaniu politycznej niepodległości przez większość państw afrykańskich, wielu z nich wciąż nie udało się stworzyć systemów politycznych, które gwarantowałyby prawdziwą suwerenność oraz rozwój swobód obywatelskich ich mieszkańcom. Liczne kraje Afryki doświadczają dyktatur, quasi-dyktatur lub pozorowanych demokracji. W wielu z nich łamane są prawa człowieka, nie istnieje wolność słowa, a klasy rządzące zdeprawowane są korupcją i nepotyzmem. (…)
Intelektualiści afrykańscy, zatroskani losem swoich młodych ojczyzn, nie pozostają obojętni wobec jarzma postkolonialnych dyktatur. Pomimo prześladowań, zepchnięcia na „margines” przez elity rządzące lub nawet wygnania z kraju, otwarcie i odważnie krytykują ich działania. Jednocześnie ich najbardziej nawet krytyczne uwagi nie pozwalają nam na powielanie stereotypów dotyczących Afryki, jako kontynentu tkwiącego w impasie i pogrążonego w bierności, ani na postrzeganie Afrykanów jako niezdolnych do wypracowania własnych, odpowiednich dla siebie form organizacji państwowej. Ich poszukiwanie stało się najważniejszym życiowym celem dla wielu afrykańskich intelektualistów.
Autorzy publikacji wraz z autorami zebranych teksów zapraszają czytelników do wspólnej refleksji nad przemyśleniami afrykańskich intelektualistów, do poznania ich działalności politycznej, publicystycznej, literackiej i artystycznej, która kwestionuje dyktatorskie rządy i polityczny status quo ich ojczyzn, lecz także nad nonkonformizmem niektórych spośród nich.
Wstęp wolny.