dr Elżbieta Kunicka
- Pracownik Instytutu od 2007 r.
-
Promotor prac licencjackich
-
Promotor prac magisterskich
-
Wiceprzewodnicząca Polskiego Stowarzyszenia Hispanistów w latach 2010-2013.
Specjalizacja naukowa: literaturoznawca
Przebieg kariery naukowej:
Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Europejskim ‘Viadrina’ we Frankfurcie nad Odrą, gdzie ukończyła studia doktoranckie na katedrze komparatystyki literackiej pod kierunkiem prof. Eckharda Hoefnera. Praca doktorska na temat marionetyzacji postaci w dramaturgii Valle-Inclana (2006) stała się podstawą do napisania i opublikowania książki w 2008 roku. Jako visiting profesor prowadziła zajęcia z literatury i teatru niemieckiej awangardy na Universidad Nacional de Colombia i w Universidad de Los Andes w Bogocie (2000-2001). Stypendystka Landu Brandenburgii w latach 2002-2005. Członek Polskiego Stowarzyszenia Hispanistów.
- Dramat i teatr hiszpański XX w.;
- Teatr lalek i jego wpływ na kształtowanie się postaci dramatu hiszpańskiego w pierwszej połowie XX w.
- Aktualne tendencje w prozie hiszpańskiej (po 1975 roku);
- Hiszpańskie kino.
Monografie:
El "fantoche humano" y la renovación teatral española. La marionetización del personaje en los esperpentos de Martes de carnaval de Valle-Inclán, Vigo, Editorial del Hispanismo, 2008.
- „Lo fingido verdadero en el escenario de las marionetas de La Máquina Real (2010)“, en: Karolina Kumor y Katarzyna Moszczynska-Durst (red.) Del gran teatro del mundo al mundo del teatro. Homenaje a la Profesora Urszula Aszyk. Instituto de Estudios Ibéricos e Iberoamericanos de la Universidad de Varsovia, Biblioteka Iberyjska, 2014.
- „Marionetas en los cuerpos vivos: nuevo modelo del personaje teatral en El señor de Pigmalión de Jacinto Grau“ en: Beata Baczyńska, Marlena Krupa (red.) Entre artes, culturas y tiempos. Poesía y teatro hispánicos. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2014.
- „Uaktualnienie mitu o Pigmalionie w farsie El señor de Pigmalión (Pan Pigmalion) Jacinta Graua“, en: Marcin Klik, Justyna Zych (red.) Paligeneza mitu w literaturze XX I XXI wieku. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2014.
- “El alcance y las posibilidades de reconstrucción de las representaciones áureas del teatro de las marionetas a la luz de la labor artística de La Máquina Real”, en: Urszula Aszyk, Karolina Kumor, Marta Piłat-Zuzankiewicz (eds.) El teatro español como objeto de estudios a comienzos del siglo XXI. Instituto de Estudios Ibéricos e Iberoamericanos de la Universidad de Varsovia. Biblioteka Iberyjska. 2015.
- Juan Romero Bllén (2016): La visión distópica en "Poeta en Nueva York" de Federico Garcia Lorca
- Katarzyna Parys (2015) El panorama de la metaficción en la literatura española: Cervantes, Unamuno y Muñoz Molina.
- Diana Zarosińska (2015): El motivo de la identidad y sus diferentes aspectos en la novela "Corazón tan blanco" de Javier Marias
- Katarzyna Skonecka (2014): Parodia en "Fragmentos de Apocalipsis" de Gonzalo Torrente Ballester
- Justyna Więckowska (2012): Los placeres ocultos de Eloy de la Iglesia como un grito de libertad en la Espana postfranquista.
- Anna Filipecka (2010): Tonto, muerto, bastardo, invisible y varios mas: la cuestion de la identidad en la obra de Juan Jose Millas