prof. dr hab. Urszula Aszyk-Bangs

Funkcje:
  • Członek Rady Wydziału 
  • Członek Komisji Wydziałowej d/s Stopni i Tytułów Naukowych
  • Promotor prac magisterskich i doktorskich
 
Specjalizacja naukowa:
teatrolog-hispanista, wykładowca literatury hiszpańskiej.
 
 
Przebieg kariery naukowej: Jako visiting professor prowadziła seminaria i wykłady na temat teatru hiszpańskiego na uniwersytetach w Stanach Zjednoczonych, Niemczech, Hiszpanii, Brazylii, Szwecji, a w latach 1996-2003, jako Senior Fellow, współpracowała z Uniwersytetem w Brystolu w Wielkiej Brytanii. Jest autorką licznych książek i około dwustu studiów, rozpraw i artykułów na temat teatru hiszpańskiego XX wieku i Złotego Wieku, a także na temat teatru polskiego i wzajemnych, polsko-hiszpańskich związków teatralnych. Publikowała je w tomach prac zbiorowych i w pismach specjalistycznych w Polsce, Hiszpanii, Stanach Zjednoczonych, Niemczech, Holandii, Norwegii, Meksyku i Wielkiej Brytanii.
 
Dziedziny i projekty badawcze:
  • historia teatru w Hiszpanii w kontekście europejskim,
  • ewolucja przestrzeni scenicznej i przestrzeni dramatycznej na przestrzeni wieków,
  • teatr wobec barokowej integracji sztuk a integracja sztuk w teatrze awangardowym XX wieku,
  • polsko-hiszpańskie związki teatralne.
Stowarzyszenia
  • Od 2016 - Członek Zarządu Głównego Asociación Internacional de Hispanistas,
  • Prezes Zarządu Głównego Polskiego Stowarzyszenia Hispanistów w latach: 1985 – 1987; 1989 – 1994; 2004-2007, 2007-2010,
  • Od 2016 r. czlonek Asociación Internacional de Teatro del Siglo XXI (AITS21).
  • Członek Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych
  • Członek Polskiego Oddzialu ITI (International Theatre Institute)
Członek komitetów redakcyjnych
  • Consejo Editorial – Itinerarios, ISIiI UW, Warszawa
  • Consejo Editorial – Acotaciones, Real Escuela Superior de Arte Dramático, Madryt
  • Comité Científico- Editorial Bord – THEATRALIA, Vigo
  • Consejo Asesor – Anuario Calderoniano (edita Iberoamericana-Vervuert)
  • Rady Redakcyjnej – Zagadnienia Rodzajów Literackich, Uniwersytet Łódzki.
  • Comité Científico – Hispania Felix, Revista Anual de Cultura y Civilización sobre el Siglo de Oro, Instituto de Ciencias Sociales y Humanidades de la Academia Rumana de Craiova
  • Revista de teatro: Anagnórisis, www.anagnorisis.es
 
 
Wybrane publikacje:
 
Monografie
  • (2017) Fuera de contexto. Obras dramáticas, motivos y mitos españoles en el teatro polaco). Ed. Instituto de Estudios Ibéricos e Iberoamericanos de la Universidad de Varsovia y Museo de Historia del Movimiento Popular Polaco, Varsovia.
  • (2014) Drama-Teatro-Arte. Metateatralidad, intertextualidad y teatralidad del drama español del Siglo de Oro y del siglo XX. Instituto de Estudios Ibéricos e Iberoamericanos de la Universidad de Varsovia y Museo de Historia del Movimiento Popular Polaco, Varsovia (406 págs. + tablas de 24 fotos).
  • (2005): Corrale de comedias. Publiczne i stałe teatry w Hiszpanii, koniec XVI w. – pocz. XVIII w. [Corrales de comedias. Teatros públicos en España: del fin del siglo XVI hasta los comienzos del XVIII], Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
  • (1997): Federico García Lorca w teatrze swoich czasów. [Federico García Lorca en el teatro de su tiempo], Wyd. ENERGEIA, Warszawa.
  • (1995): Entre la crisis y la vanguardia. Estudios sobre el teatro español del siglo XX, Katedra Iberystyki, Uniwersytet Warszawski, Warszawa.
  • (1988): Współczesny teatr hiszpański w walce o... teatr [El teatro español contemporáneo en lucha por... el teatro], PIW, Warszawa.
  • (1978): Iwo Gall, poszukiwania teatralne. [Iwo Gall, las búsquedas teatrales], Wydawnictwo Łódzkie, Łódź.
Redaktor tomów
  • (2017) Teatro como espejo del teatro (con J. Romera Castillo, K. Kumor y K. Seruga), Madrid.
  • (2017) El texto dramático y las artes visuales. El teatro español del Siglo de Oro y sus Herederos en los siglos XX y XXI (2017, con J. M. Escudero Baztán y M. Piłat.
  • (2015) El teatro español como objeto de estudios a comienzos del siglo XXI. Wydawca: Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich, Uniwersytet Warszawski, Redaktor: Urszula Aszyk-Bangs, Karolina Kumor, Marta Piłat-Zuzankiewicz.
  • (2012) Tak blisko i tak daleko. Hiszpańskojęzyczny teatr i dramat ostatnich stu lat. Studia pod redakcją Urszuli Aszyk i Piotra Olkusza, Księgarnia Akademicka, Kraków, (ss. 306).
  • (2011): Especifidad del texto dramático y la puesta en escena: dependencia o autonomía. Encuentros 2010, vol. II. Wstęp i opracowanie. Urszula Aszyk, Varsovia.
  • (2009): Nowa sztuka pisania komedii w dzisiejszych czasach Lopego de Vega w czterechsetlecie wydania, 1609-2009. [Arte nuevo de hacer comedias en este tiempo de Lope de Vega en su cuarto centenario]. Redakcja i wstęp [radacción e introducción], Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich Uniwersytetu  Warszawskiego, Muzeum Historii Polskiego Ruchu Ludowego w Warszawie, Warszawa. 
  • (2008): Lope de Vega, Nowa sztuka pisania komedii w dzisiejszych czasach. Przedstawiona Akademii w Madrycie [Arte nuevo de hacer comedias en este tiempo de Lope de Vega]. Przekład, wstęp i opracowanie [traducción, introducción y notas], słowo/ obraz terytoria, Gdańsk.
  • (2003): Espacio dramático frente al espacio escénico. Redakcja, wstęp i opracowanie [traducción, introducción y notas], Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich, Uniwersytet Warszawski.
  • (2002):Teatr Calderóna: tradycja i współczesność [Teatro de Calderón: tradición y contemporaneidad]. Redakcja i posłowie [redacción], Uniwersytet Śląski, Katowice. 
  • (1998): Federico García Lorca, Teatr nie dokończony - teatr otwarty. [Teatro inconcluso, teatro abierto]. Wybór tekstów, przekład, wstęp i opracowanie [Selección de textos, traducción, introducción y notas]. Wyd. ENERGEIA i Instituto Cervantes, Warszawa.
  • (1993): Iwo Gall, Pisma o teatrze. [Escritos sobre el teatro], Wybór pism, wstęp, opracowanie, noty [Selección de textos, introducción, redacción y notas],  Wyd. Wiedza o Kulturze i Uniwersytet Wrocławski, Seria  Polska Myśl Teatralna pod red. Janusza Deglera, Wrocław.
Promotor prac doktorskich:
  • Kamil Seruga, "Los autores galardonados con el Premio Marqués de Bradomín ante la relación texto-representación: los intentos de trazar nuevas direcciones de la dramaturgia española (1985-2012)" [Autorzy nagrodzeni nagrodą 'Markiz de Bradomín' wobec relacji tekst - przedstawienie: próby wyznaczenia nowych kierunków w dramaturgii hiszpańskiej (1985-2012)], Uniwersytet Warszawski, obrona 12 września 2019 r.
  • Zofia Grzesiak, "Zjawisko lektury w twórczości Roberta Bolaña. Strategie i praktyki odbioru autora, bohaterów i czytelnika", Uniwersytet Warszawski, obrona 12 września 2019 r.
  • Kamila Łapicka, „Przeobrażanie historii albo dialog ze współczesnością w twórczości dramatopisarskiej i teatralnej Juana Mayorgi”, Uniwersytet Warszawski, obrona 15 kwietnia 2019 r.
  • Natalia Szejko, "Las representaciones de trastornos mentales en el teatro de Alfonso Vallejo o la destrucción del personaje dramático y sus consecuencias filosóficas y estético-formales" (Przedstawianie zaburzeń psychicznych w teatrze Alfonsa Vallejo: destrukcja postaci dramatycznej i jej konsekwencje filozoficzne i estetyczno-formalne), Uniwersytet Warszawski, obrona 29 czerwca 2018 r.
  • Marcin Kołakowski, “Arquitectura de la novela española actual (2006-2014)” [Architektura współczesnej powieści hiszpańskiej (2006-2014)]; rozprawa powstała w ramach programu cotutelle przy współpracy z hiszpańską promotor prof. Maríą Ángeles Grande Rosales (Uniwersytet w Granadzie),  obrona 24 czerwca 2016 r. (Uniwersytet Warszawski)
  • Karolina Klejewska, “El fenómeno de performatividad y transmedialidad en el teatro español contemporáneo: Rodrigo García y La Carnicería Teatro” (Hiszpański  teatr współczesny wobec zjawiska  performatywności i transmedialności: Rodrigo García i La Carnicería Teatro), Uniwersytet Warszawski, obrona 21 czerwca 2016 r.
  • Agnieszka Brylak, rozprawa nt. Los espectáculos de los nahuas preshispánicos; entre antropologia y teatro (Widowiska przedhiszpańskich Indian Nahua; między antropologią a teatrem), obrona 29 czerwca 2015.
  • Malgorzata Szczepanik,rozprawa nt. „Presencia y evolución de la dramaturgia creada por mujeres en el teatro español posfranquista (entre 1975 y 1990, aproximadamente) [Obecność i rozwój dramaturgii tworzonej przez kobiety w hiszpańskim teatrze pofrankistowskim (między 1975 a 1990, w przybliżeniu)], obrona 1 lipca 2015 r.
  • Katarzyna Dłużniewska-Łoś, rozprawa pt. El problema de transmisión de las peculiaridades del lenguaje poético en el proceso de traducción: estudio comparativo de traducciones de “Sklepy cynamonowe” de Bruno Schulz al español, obrona: 2011.
  • Anna Marciniec, rozprawa pt. La obra dramática de Ramón Gómez de la Serna: en busca de un modelo nuevo del teatro, obrona: 2010.
  • Małgorzata Janerka, rozprawa pt. La novela policiaca  española (1975-2005)  ante  los  problemas  de  la  sociedad  española  contemporánea, Uniwersytet Warszawski, obrona: 17  grudnia  2009.
  • Joanna Mańkowska, rozprawa pt. El  ritual y la ceremonia en la práctica dramática del  teatro del  absurdo en España, Uniwersytet Warszawski, obrona: 22 kwietnia 2008.
  • Juana Martínez Nájar, rozprawa doktorska pt. El teatro, herramienta en la enseñanza de español como lengua extranjera a la luz de la historia de la metodología de la enseñanza y aprendizaje de las lenguas extranjeras y la experiencia didáctica de hoy, Uniwersytet Warszawski, obrona: 8 maja  2007 roku.    
  • Barbara Dutkiewicz, rozprawa pt. Improwizacja jako metoda twórcza w teatrze drugiej połowy XX wieku, Uniwersytet Śląski, obrona: 8 października 2004.
  • Gerardo Beltrán-Cejudo, rozprawa pt. Las traducciones de la poesía polaca del siglo XX al español: aspectos de teoría y práctica de la traducción,  Uniwersytet Warszawski, obrona: 21 czerwca 1998.